Wedstrijdinfo

Hieronder enige algemene informatie betreft baan wedstrijden

Inschrijven
- Aanmelden voor wedstrijden in het wedstrijdboekje kan via het wedstrijd secretariaat van Iphitos.
- Dit kan via het wedstrijdbriefje op de website (Baanatletiek -> Wedstrijdbriefje)
- Dit kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ( welke wedstrijd, welke onderdelen, naam + achternaam, categorie, KNAU licentie #, email adres )

Wat is mijn categorie?
Je categorie is afhankelijk van je leeftijd. Voor meer info zie atletiekunie.

Kleding
- Clubkleding is wenselijk, en verplicht bij competitie wedstrijden.

Meenemen
- Eten en drinken.
- Voldoende kleding. Blijf warm, en doe tussendoor voldoende kleding aan!
- Speldjes of tape om het nummer op je shirt te bevestigen (speldjes zijn vaak aanwezig).
- Tape is ook handig om het begin van je aanloop te markeren, bijvoorbeeld bij verspringen.
- Iets om op te zitten voor als er geen tribune aanwezig is.
- Spikes

Ophalen startnummers
- Alle Iphitos startnummers kunnen ter plekke worden opgehaald bij het wedstrijdsecretariaat (op de baan of in de zaal).
- Je kan ze allemaal in een keer meenemen, of alleen die van jezelf.

Onderdelen algemeen
- Hoe laat je onderdelen beginnen is te zien op het chronoloog. Deze is te vinden op de atletiekbaan, en op de website van de organiserende club.
- 10-15 min vóór de start van elk onderdeel moet je jezelf bij het onderdeel melden, bij het jurylid met de deelnemerslijst.
- Bij (polsstok)hoogspringen voor Junioren wordt er vaak om een aanvangshoogte gevraagd.
- Zorg dat je warm bent voor je aan een onderdeel begint.

Sprint (tot en met 400 m) en Hordelopen
- Het startnummer moet achterop
- Je begint achter het startblok, en achter de startkubus met het baannummer (indien aanwezig).
- Starter commando's:
0) 'Gereed maken'. Je krijgt vaak kort de tijd om jezelf klaar te maken voor de start.
1) 'Op uw plaatsen'. Je moet plaatsnemen in het startblok, vingers achter de lijn, voeten tegen de blokken, ten minste 1 knie aan de grond.
2) 'Klaar'. Neem de starthouding aan. Knieen los van de grond, achterwerk omhoog
3) Startschot
- Een valse start leidt tot diskwalificatie (behalve bij pupillen)
- Buiten je baan lopen leidt tot diskwalificatie
- Als de jury het aangeeft moet je na het finishen even teruglopen naar de finish lijn. De jury wil dan je rugnummer zien.

Afstanden langer dan 400 m
- Het startnummer moet voorop
- Je begint achter de gestippelde startstreep. De jury zal je hier opstellen.
- Starter commando's:
1) 'Op uw plaatsen'. Je komt naar voren en neemt plaats achter de doorgetrokken startstreep.
2) Startschot

Hoogspringen
- Een poging is ongeldig als je:
1) afzet met 2 voeten tegelijk
2) de lat er af tikt
3) de grond of de mat raakt voorbij de lat (of nullijn, indien aanwezig), zonder de lat te passeren.
4) de staanders of lat aanraakt zonder te springen
5) 3 keer aanloopt zonder te springen (voor pupillen, en voor Junioren/Senioren indien geen talmklok aanwezig)
6) De talmtijd verstrijkt (1 minuut, indien talmklok aanwezig, alleen voor Junioren / Senioren)
- Normaal gesproken krijg je 3 pogingen per hoogte
- Voor Junioren/Seniroen kan vóór aanvang van de wedstrijd het totaal aantal pogingen worden begrenst tot 6.
- Op elk moment mag je hoogtes overslaan. Als je naar de volgende hoogte gaat krijg je 3 nieuwe pogingen.

Verspringen
- De lichaamsafdruk (voet, hand, achterwerk, enz) welke het dichtst bij de afzet balk is telt voor de gesprongen afstand.
- Na een sprong dus nooit teruglopen door de zandbak, of opstaan door je handen achter je te zetten.

Kogelstoten & Discuswerpen
- Na een poging aan de achterkant uit de ring stappen, niet over de witte balk heen. Anders wordt de worp ongeldig verklaard.

Balwerpen & Speerwerpen
- Niet over de werplijn heen stappen, anders wordt de worp ongeldig verklaard..
- Denk bij speer aan je mede atleten, en houd de speer met de punt naar beneden als je niet werpt.